Thursday, March 24, 2011

tak cukup masa ~

"Awak belum pun berdakwah dekat luar-luar sana sampai nak rehat, nak baring je selalu...."

24 jam yang kita ada, perlu dilihat sebagai bukan alasan untuk tak sempat nak siapkan kerja. Betul, saya belum pun menjadi pendakwah sepenuh masa sehinggakan tak ada masa nak melakukan tambahan ibadat, sehinggakan alasan sibuk menjadi pendirian untuk mencukupkan rehat dan meninggalkan tambahan ibadat.

Siang sibuk dengan kerja, malam pula rehat, jadi di mana erti kehidupan kalau perjalanan satu hari masih belum mencabar pun, malah sekadar menuntut hak duniawi, bekerja dan berehat.

Melihat pada usaha dan keringat para pendakwah di luar sana, sambil menjadi seorang pekerja, sambil itu juga mendakwah sambil itu juga dapat menunaikan hak pada sepertiga malam itu. Sungguh mereka lalui lebih dari saya, malah berhadapan dengan masyarakat yang perlu diperbetulkan, bukan senang!

Merasa sangat kerdil diri ini dihadapan Allah. hanya sibuk dengan tanggungjawab duniawi, malah mengeluh lagi seolah tak cukup masa, padahal sendiri yang membazir masa, sendiri yang memilih untuk menangguh kerja sehingga di saat akhir, disalahkan pula masa dan orang sekeliling.

Jika ikut permintaan duniawi, maka kita hanya seolah bermain dengan masa.

.........................................................................................................

>>>terus bermuhasabah.. Wallahu'alam

2 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Ya memang kita lemah dan kerdil..tapi dalam bab2 nak buat kerja dan beribadat, kita kena konfiden dan pujuk hati tuk buat dgn bersungguh2....kalu tak kita takkan buat punya kalau asyik cakap aku lemah, aku kerdil...hehehe...pendapat saya la...

mariah said...[Reply to comment]

@Fadzli Amir : betul, pendapat org lebih dulu makan garam amat diperlukan..syukran :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...