Wednesday, March 2, 2011

Saya dah maafkan ~

Assalamualaikum semua..
Selamat sejahtera juga..

Tidak lupa selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w

......................................................................................

Pemaaf yang benar-benar memaafkan..
Itu yang kita perlu capai 
apabila bersoalkan tentang memberi kemaafan.

saya ada satu cerita..

Siti bersahabat dengan Nur
(bukan nama sebenar :)

Siti bukanlah seorang yang mudah terasa..
bermaksud tak sensitif la..

tapi satu hari ni, Nur telah buat Siti terasa
dengan percakapan dan perilakunya.

Kerana Siti bukanlah mudah untuk terasa 
maka tang tu juga dia menegur sikap Nur,
yang dah buat dia terasa tu,
tak perlu disimpan lama-lama dalam hati.

Tetapi teguran dengan senyuman di bibir lah..
dengan nada yang tak tinggi,
tak ber pitching pun..
kerana memang niat nak tegur kan..

jadi Nur terkesan dengan teguran itu...

dalam 30 minit lepas tu,
Nur datang semula pada Siti, memohon maaf, bermaksud dia sedar atas kesilapan dia lah

Kebiasaannya,
kalau orang datang pada kita dan meminta maaf,
kita akan lagi terasa (biasanya perempuan lah)
kononya nak majuk lagi lah :)
kebiasaan je la kan..

Jadi, Siti pun dah maafkan,
reaksi Nur pula, dia jadi dah segan dengan Siti, walaupun dia dah minta maaf, seolah dia nak jauhkan diri dari Siti.

jadi, Siti pun sedar tentang ni ,
dan ambil pendekatan untuk memulakan perbualan,
supaya Nur tak kekok lah.

Alhamdulillah..

P/s: anda faham tak apa yang saya nak sampaikan?
:)




2 Kata Kita:

AL-QASSAM said...[Reply to comment]

faham-faham. Tapi pernah tak kita maafkan yang tidak ikhlas?

mariah said...[Reply to comment]

Al-Qassam - insyaallah.. minta dijauhkan yg itu.. mungkin kes berat tu. ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...