Thursday, March 24, 2011

Kenangan SPM?

Terfikir pula nak buat entri tentang ni, selepas menjenguk di blog Fadzli Amir.

Saya terlambat sewaktu hari pertama peperiksaan! :) Tak silap subjek bahasa Melayu. Tak ingat tarikh tapi tahun 2006 la..

Disebabkan saya menaiki bas ke sekolah, maka hari itu macam biasalah saya gerak keluar dari rumah pukul 6.45, jalan-jalan kaki ke stesen bus, sorang-sorang! 

Nak dijadikan satu ujian pada saya hari tu, jalan jem pula...... bas lambatlah gerak, maka sudah tentu saya pun lambat sampai! Hati sangatlah berdebar waktu tu, dan lagi berdebar bila saya sorang je yang berpakaian seragam sekolah... (nampak sangat saya lambat gerak keluar dari rumah........) 

Sampai sekolah dalam pukul 8.00 tepat kot.. masuk pagar, dengan harapan pelajar masih berbaris, tapi (patutnya dah agak memang dah bersurai...)...

Dah la, kelas yang saya nak duduki peperiksaan berada di tingkat ataaaas sekali, bangunan tu 4 tingkat.. masa panjat satu-satu anak tangga tu, perlahan-perlahan walaupun nak cepat je sampai sebab waktu tu sunyi sangat, mata pelajar lain memang sengaja je nak tumpu ke arah saya, lagilah kelam kabut dibuatnya...

Terjumpa pula guru disiplin, nasib baik cikgu tu 'tak' jadi guru disiplin hari tu, maka dia suruh cepat-cepat masuk kelas... nak pergi ke kelas pula, (dekat hujung sekali tu)... kena lah berhadapan lagi sekali dengan mata-mata yang suka benor pandang, diorang mungkin terkejut sebab..."mariah lambat??" :)

Dengan muka seposen, saya ketuk pintu, dan terus ambil tempat duduk (kali ni nasib baik sebab nama saya mula dengan huruf M, jadi tempat pun dapat yang pertama sekali..), jadi masuk pintu terus lah ke kerusi.. 
Dengan tenang tanpa lupa DOA, saya pun mula menulis nama dan angka giliran...

SALAH tulis......... "eh, awak isi nama dekat tempat angka giliran ni..." nasib baik cikgu tu perasan..

................... :( ..........................

Dah comot muka depan.. redha lagi... saya pun mulakan menjawab dengan memaksa hati ni tenang supaya dapat menggunakan akal fikiran sewarasnya untuk kerah idea nak tulis karangan! 

Tangan menggeletar sambil tulis..... Tapi Alhamdulillah, keputusan Bahasa Melayu saya membuatkan saya tidak lupa pada kenangan ini..

P/S: esoknya awal-awal lagi saya dah keluar rumah!

2 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Tau macaman perasaan tu...pernah masa form 6, terlambat bangun nak ambil final paper ( lower 6 )...terus tak pergi sekolah, sebab segan...tu sebab duduk rumah sewa dgn member..kalu kat umah kampung, memang abah akan hantar punya....hehehe...masa masuk upper 6, kena marah & soal jawab ngan cikgu kenapa tak ambik paper tu....

Mariah Binti Abd Rahim said...[Reply to comment]

@Fadzli Amir : kalaulah SPM boleh xdiambil.... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...