Wednesday, March 2, 2011

....omelan pagi rabu

"kenapa cikgu selalu tulis 'correction' dalam buku latihan?"

"Mestilah cikgu nak suruh buat pembetulan kan selepas dah buat salah supaya lebih baik nanti....."

"Dalam hidup kita pun macam tu dik, adik tak boleh lah buat perangai lagi kalau abang dengan kakak dah tegur, bermaksud kenalah ubah mana yang dah ditegur kan...."

"Adik faham tak mana salah adik ni, kita kena tahu mana silapnya barulah boleh ubah perangai kita...."

"Kita tak boleh sakitkan hati orang dengan mimik muka, atau menjawab bila orang tegur, biarlah kita yang kena sabar dengan perangai orang, kemudian kita maafkan, dapat pahala  kan.."

''Tapi kalau kita tak sabar, asyik nak tunjuk je emosi kita, itu tak boleh , ini tak boleh, semuanya nak merungut, bukan ke susahkan hati orang lain...."

............................................................................................................................

Macam tu lah lebih kurang omelan saya pada adik perempuan saya (darjah 6)
sepanjang-panjang memandu pagi tadi sampai lah ke sekolah dia....

Akak minta maaf ye dik,
kalau tak ditegur sekarang,
akan datang susah adik nak lalui kehidupan..
Walaupun mungkin adik belum faham 101% apa yang akak nak sampaikan pagi tadi.....

:(

2 Kata Kita:

AL-QASSAM said...[Reply to comment]

Mcn mana kak kalu adik nak tanya.. kakak nasihat kat adik jangan berkasih. kakak ada je pakwe.
Abang nasihat jangan tidur lewat.
Abang hari2 tidur lewat.
Adik yang sukar protes perbuatan kakak dan abang..(^-^)

mariah said...[Reply to comment]

Betul tu.. bila fikir semula kata-kata anda, mmg kita insaf diri semula.. yang penting muhasabah kan? Alhamdulillah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...