Tuesday, March 1, 2011

Anak yang dikagumi~~

"Dapat tak beli barangnya bang?"

Ini soalan yang diaju jiran saya (kak nor) pada anak lelaki dia, sambil-sambil kami bersembang petang semalam.

Kak nor ni, salah seorang ibu yang saya cukup respect. Dia punya 6 orang anak, 5 perempuan (hehe) dan 1 je hero.. berderet semuanya, kecik lagi, yang sulong rasanya tingkatan 1 dan yang bongsu nak masuk setahun mungkin.

"Dia beli apa kak?" saya nak juga tahu :). Sambil terkelih dekat hero kak nor ni, irfan namanya, handsome, macam mix sikit.

"Dia nak makan kueh tiaw (betul ke eja macam ni?) , akak bagi duit cukup-cukup rm15, pandai-pandailah dia beli bahan nak masaknya, tinggal akak masak je nanti." jawab kak nor.

"Dia siapkan semua bahan-bahan lah?" dalam keadaan teruja nak tahu ni, sebab hero tu rasanya baru darjah 4 kot.

"Emm, dia nak makan, dia pegi beli, dia siapkan, tinggal akak masak jela, akak bagi lah duit, pandai-pandailah dia mencukupkan duit tu".. sambil senyum kak nor terangkan macam mana cara dia didik anak dia supaya berdikari.

.....................................................................
Seringkali saya melihat gelagat anak-anak kak nor ni.
Bila nak angkat baju yang diorang sendiri sidai dekat pagar (rumah kami apartment), berderet lah 5 orang semua nak ikut sama, tinggal yang baby dekat rumah dengan kak nor.

Dengan selipar masing-masing yang besar dari kaki mereka, kadang-kadang terjatuh, lepas tu baju yang diangkat pula jatuh. Si kakak memberi arahan sambil marah adik-adik dia supaya jangan jatuhkan baju. macam tu lah gelagat mereka yang membuatkan saya bangga dengan mereka sebenarnya.

Sebab, dari kecil mereka tahu tanggungjawab masing-masing.

Mereka sedar tentang tolong-menolong tu apa.

Mereka tahu kalau susah, kena usaha sendiri.

Mereka berpijak atas kaki mereka sendiri, tak de lagi airmata yang mengalir kerana hati mereka sudah biasa dengan kesusahan.

Kerana, anak-anak seperti ini, bila mereka besar kelak, letak lah mereka dekat ceruk mana pun, situasi apapun, mereka tetap boleh biasakan diri dan tetap boleh survive!

......................................................................
Bila terserempak dengan anak-anak kak nor, mesti saya akan ajukan apa-apa soalan, sambil hati saya berdoa agar mereka kelak, bakal berjaya dalam kehidupan dan tegar dengan sebarang ujian. InsyaAllah!
Kerana mereka faham akan kesusahan, maka mereka tidak mudah menangis!

''cik ani, mana makaroni bulat, saya cari dari tadi tak jumpa pun :)"
Tiba-tiba hero kak nor datang membawa paket makaroni yang saya nak tu.
Nampak sangat kedai runcit cik ani ni dah macam tempat dia bermain!




0 Kata Kita:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...