Monday, December 20, 2010

Memotivasi Iman..

salam.. Bismillah..
Pagi ni saya menghadap PC dengan tujuan agar dapat menaip sesuatu yang dapat memberi kesan pada diri saya khususnya.. ya,diri saya yang sekarang ni sedang mencari kebenaran.. kebenaran disebalik keperitan..keperitan yang dicipta sendiri.. :)

Tatkala jari rancak menaip, hati pula sedang berkata sendirian,mencipta isi untuk entri kali ni, agar tidak 0..

"Berhentilah dari merenung dosa, tetapi renunglah sifat yang baik sebagai penggatinya''

''Sesungguhnya kebahagiaan itu dalam diri anda, kerana itu sudah seharusnya anda mengerahkan jerih-perih untuk memperbaiki diri sendiri''

''persiapkan diri anda untuk menghadapi hal2 yang paling buruk, maka akibatnya nanti anda akn selalu merasa baik''

''jangan sedih terhadap pekerjaan yang belum dapat anda selesaikan. ketahuilah bahawa pekerjaan orang2 yang besar itu tiada habis-habisnya''

''berbahagialah sekarang, bukan esok hari!''

''jika anda melakukan pelbagai kekeliruan pada masa lalu, jadikanlah hal itu sebagai pelajaran, kemudian jangan anda ulangi lagi sesudah mengambil pelajaran darinya''

''Hadapilah kenyataan yang tidak ada jalan keluar darinya. anda kelak akan menjumpai di dunia ini hal2 yang anda tidak mampu mengubahnya, tetapi hanya mampu berinteraksi dengannya dengan berbekal kesabaran dan iman''


Semua kata-kata di atas saya peroleh dari sebuah buku kegemaran saya berjudul 'Jangan Bersedih, Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia' hasil karangan dari Dr. 'Aidh Bin 'Abdullah Al-Qarni..

Tapi, kenapa penulisan saya kali ni disusuli pula dengan kata2 yang boleh diterjemah yang saya berada dalam situasi bersedih ye?? Rasanya tidak salah untuk kita sentiasa berada dalam keadaan sedih yang bukan melampau dan tidak bermaksud .. Bagi saya, diri ini bersedih bila tidak mampu beri yang terbaik pada sekeliling malah inginkan pula kebahagiaan dari orang lain.. Rasa telah membuang masa.. Adilkah untuk saya sebagai Hamba cuma, inginkan pemberian dari orang lain sedangkan hamba itu tidak pantas memperkatakan tentang hak, kerana kehambaan itu hanyalah pada tanggungjawab, memberi dan berperanan..(kata-kata yang dipetik dari Ustaz kegemaran, Us. Hasrizal Jamil)

Bahagia akan muncul bila saja perit itu hilang..
Hasil itu akan datang bila saja usaha sudah menyeru..
Kemanisan doa akan terasa bilamana matlamat sudah tepat..
Tawakkal akan menjadi pendorong,penguat semangat, andai sudah bertemu Perancang Sebenar.. Allahurabbi..

saya, anda semua pasti pernah merasa satu saat seolah buntu dengan masalah yang kerap berulang..kerap bertandang.. namun,kita umat islam,umat yang bertuah.. Kerana kita punya iman yang mendorong kita untuk mencari penyelesaian, untuk mendapat ketenangan iaitu mendekatkan diri pada Allah. Memohon..Bersujud..Bertaubat..Menangisi dosa..mengaku dosa.. Bila kita sentiasa mengingati Allah, malah Allah lebih dari itu.. Yakinlah!

Sesungguhnya penyesalan yang berlarutan terhadap kegagalan masa lalu dan tangisan atas perderitaan dan kekalahan, merupakan salah satu fenomena kekufuran dan marah tehadap taqdirNYA..

''.....dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.'' (Al-Baqarah:155)

~akan terus memotivasi imanku...Allahuakbar!

0 Kata Kita:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...