Tuesday, July 26, 2011

Belajar dari sekeliling..

Assalamualaikum..

Setelah 4 bulan saya bekerja di tempat baru ini,pelbagai perkara baru yang mula berebut nak menampilkan diri pada saya..

Samada untuk saya mengambil pengajaran, atau saya berkongsi pelajaran.

Namun, sesuatu yang saya dapat lihat disini adalah berkaitan ukhuwah.. Ye, ukhuwah yang pelik bagi saya. Mungkin kerana sebelum ini saya sudah terbiasa berkawan dengan satu 'pattern' ataupun sebaya, tapi bila masuk kerja lain pula dan kadang-kadang buat saya tergelak sendiri.

Sebelum memasuki alam pekerjaan lagi, saya dah sematkan dalam fikiran, mesti ada perbezaan pendapat, mesti akan ada yang pelik sikit perangainya, mesti saya akan buat silap dan saya mesti kuat.

Dalam ukhuwah kita sendiri, perlu selalu kita mohon pada Allah agar hati kita dikuatkan untuk menghadapai pelbagai ragam agar kita tidak mudah menghukum atau dihukum apabila menghadapi masalah tertentu.

Mengetahui hak orang lain sepertimana kita tahu hak kita itu perlu. Dan saya mengambil langkah membaca dahulu sifat orang sebelum masuk campur untuk berukhuwah agar saya tidak akan berkecil hati dan tidak mengecilkan hati orang pula. Tidak terlalu rapat juga adalah cara saya, dan sedikit mementingkan diri sendiri untuk memberitahu orang bahawa saya juga berperasaan.

Jenis saya, adalah mudah memikirkan tentang orang lain sehingga boleh jadi saya pening satu hari.

Dan saat ini, saya lebih terbuka untuk menerima kekurangan masing-masing dan tidak terlalu membiarkan saya fikir tentang orang lain lagi walaupun kadang-kadang nampak macam pentingkan diri sendiri.

Wasalam..

2 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Salam..lama tak singgah...selamat berpuasa...

Anonymous said...[Reply to comment]

Thought I would comment and say neat theme, did you make it for yourself? It's really awesome!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...