Thursday, July 14, 2011

Hati perlu pujuk diri meniti duniawi dengan hati-hati...

Ye, saya memang ada masalah...

Ye, inilah kekurangan saya...

Ye, inilah situasi hari-hari saya..

Ye, inilah tanggungjawab saya..

Ye, waktu ini adalah waktu perit bagi saya dengan ujian yang berat ini..

............................................................................................................

Pertama,
Cuba kenali diri kita, pencipta kita..

Kedua,
Cuba fahami konsep kehambaan..

Ketiga,
Cuba fahami susun atur hidup yang telahpun Diaturkan ..

Keempat,
Tahu sikap-sikap orang sekeliling, gali kenapa mereka bersikap begitu sebelum meletakkan label..dan kalau boleh tak perlu berlabel pun.. ^_^

Kelima,
Terima kekurangan diri dan merendah diri selalu tetapi bukannya menghina diri..

Keenam,
Sabar di waktu ada percanggahan...sabarrrr...sabarrr... Pujuk hati "aku tidak selalu benar"......

Keseterusnya....
Hidup ini ada Qada'dan Qadar.. Berbahagialah kita kerana kita umat terpilih.. Apabila melihat mereka yang bukan islam, kasihan kerana mereka tidak tahu.. kerana itu sangat berbeza mereka yang 'tahu' dengan 'tak tahu'..

Apabila sudah yakin dan percaya pada Rukun Iman, maka kita tidak akan mudah sedih apabila kecelakaan dan tidak mudah ketawa terbahakkk apabila menerima kegembiraan... Akhirnya kita akan jumpa SYUKUR..kita akan kenal Kehambaan..Kita akan lebih Sabar.. Kita akan bertemu Taqwa..InsyaAllah...

Meluas lagi ilmu..
Maka luaskanlah akalmu..
Pujuklah hatimu agar melihat lebih dekat, setiap yang berlakuuu... :)

Allah Maha Mengetahui...
Lahaulawala quwwata illa billah!..........

0 Kata Kita:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...