Saturday, August 13, 2011

Entri Berbagai..

Assalamualaikum..

Kepada semua muslimin muslimat yang kini sedang menjalani ibadat puasa.. semoga beristiqamah dalam menjalankan ibadat pada bulan seterusnya..

Mungkin kerana terlalu banyak yang hendak ditulis sehingga tak tertulis di dalam entri dimana idea hanya menerawang di dalam kepala.. dan hari ini, untuk tidak terus berhenti menulis hanya kerana banyak sanagt yang nak ditulis, maka entri kali ini pun diberi tajuk Entri Berbagai.. :)

Benarlah kata-kata yang pernah didengar suatu ketika, "apabila kita sudah banyak ilmu dan sudah banyak yang kita tahu, sebenarnya kita makin banyak tak tahu".. sebab itu jangan sesekali berpuas hati dengan ilmu yang kita ada..

Dimana saya nak mula? :)

1. Menghargai diri sendiri
- Idea ini timbul apabila saya tiba-tiba di usia 22 tahun ini, mendapat petunjuk tentang diri saya yang tidak menghargai diri sendiri..
- Saya terlalu memikirkan perasaan orang lain sehingga memaksa saya untuk selalu beralah dan membiarkan saya menyalahkan diri sendiri walhal saya tahu saya benar... saya terlalu ingin menggembirakan orang lan sehingga saya stress :)
- dan Alhamdulillah, Allah swt memberi petunjuk tentang cara menghargai diri sendiri dan kemudian itu akan memberi impak pada sekeliling.
- macammana? kalau kita tak mampu gembirakan diri sendiri, mustahil untuk kita menggembirakan orang lain, walaupun saya rasa dengan beralah itu dapat gembirakan hati orang, tapi itu hanya seketika, kemudian hati orang akan kembali 'lesu', dan sekali lagi saya beralah, kemudian ianya akan berterusan begitu tanpa ada penyelesaia.
- tetapi, suatu ketika, saya cuba cara baru, jika itu menggembirakan hati dan menyenangkan hati saya, maka saya buat dan teruskan tetapi tidak akan menafikan hak orang lain, saya akan terus tekan butang STOP seandainya fikiran mula berlegar memikirkan apa orang akan kata.. "ini adalah keputusan untuk kebaikan diri saya dan anda, jadi apa kata anda, idaklah memberi impak pada saya, semoga anda dirahmati"..bisik hati kecil tatkala nak tekan butang STOP tu..

Nak tahu tak sikap terlalu nak mengembirakan orang hanya kerana takut kehilangan adalah salah satu simptom LOW SELF-ESTEEM???

2. Saya rindukan ukhuwah fi sabilillah..
- Terkenang saat berkumpul dalam Usrah sewaktu belajar dahulu.. saat berbuka bersama di dalam dulang.. ye, ukhuwah ke jalan Allah swt itu amat teguh didalam hati, sehingga tidak pernah wujud kebencian, malah makin rindu dikejauhan ..
- kini, saya selusuri kehidupan yang memerlukan perhatian penuh saya dan memberhentikan seketika untuk memperjuangkan ukhuwah fi sabilillah.. maafkan ana wahai ukhti-ukhti semua yang mana anan tidak dapat meluangkan masa untuk keluar berjumpa.. Insyaallah ana yakin hasrat dan niat hati ini akan terlaksana kemudian hati...

3. Kita takkan mampu mengubah semuanya..
- Jika saya tidak gembira dengan sasuatu, saya belajar untuk berdiam daripada memberi pendapat, saya berdiam sama juga saya memilih untuk ubah sikap saya daripada saya mengharapkan perubahan dari orang lain..
- "boleh jadi apa yang kita tak suka itu adalah yang baik untuk kita"... terngiang Firman Allah swt saat diri saya tidak dapat terima sesuatu yang saya tidak suka..

Syukran pada yang sudi membaca entri bercampur baur ini :)

Kehidupan kita bukanlah semudah :
marah bila marah
sedih bila sedih
kecewa bila kecewa
kutuk bila tak suka
cela bila benci
buang bila tidak habis

namun kehidupan ini memerlukan IMAN sebagai sahabat setia seiring waktu berputar dan jasad yang diberi amanah untuk berhadapan dengan pelbagai bentuk ujian yang dapat ditafsir hikmahnya atau tidak..

Allah swt ,
PadaMU hati-hati kecil ini
yang lemah tidak berdaya ini
memohon sentiasa agar diberi kekuatan
dalam menyelusuri kehidupan duniawi yang hanya permainan cuma..

Tidaklah Engkau menciptakan kami untuk kami siakan dengan mudah..

LAHAULAWALA QUWWATA ILLA BILLAH.......

1 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Rasa kerdil je diri yang tua ni bila baca ayat2 kat sini....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...