Monday, August 22, 2011

Contest Aku Berpuisi - Diri Penentu Destinasi



 

 
Ilmu itu ada di dada,
Namun seringkali disalah guna,
Sehingga nafsu yang menentu hala,
Akal berundur tanpa dibela..

Bila aku jatuh kerana kezaliman sendiri,
Sakit tatkala rasa berdosa amat tak terperi,
Bukan lagi manusia yang perlu dicari,
Tetapi Ya rabbi yang menanti,
Menanti Dia adalah menanti untuk mengampuni,
Tetapi hanya jika sendiri yang mengingini..
****************
Dunia hanya permainan,
Telahpun difirmankan Allah SWT di dalam AL-Quran,
Jika terus dicari maka makin banyak yang diinginkan,
Material, branded, loaded, itulah kepuasan,
Membazir, menjadi satu keharusan..
****************
Sama ada aku memilih untuk kembali pada Rabbi yang Maha Suci,
Atau kembali mengikuti rentak permainan duniawi,
Ianya terpulang pada pilihan diri,
Jangan dibiarkan satu saat nanti,
Teramat menyesali tika dihakimi Mahkamah ukhrawi..

Karya Asal Oleh :  Mariah Binti Abd Rahim
12:19 PM
22 Ramadhan 1432 H
Subang

>>>> Tag :



4 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Salam...ya, pun dah lama tak ke mari...Bagus puisi ni...memang minat sanagt menulis segala puisi dan pantun bagai...tapi buat masa ni bagaikan kosong...tu yang blog asyik letak gambar je...mungkin agak sibuk kebelakangan ni...
apapun thanks sebab sudi tag..!

mariah said...[Reply to comment]

@Fadzli Amir : ana pun agak kurg kebelakangn ini.. afwan.. ada masa, join ye :)

Mohamadazhan.com said...[Reply to comment]

salam sahabat puisi, mohon maaf atas perhatian yang lewat. saya terlalu sibuk beberapa waktu ni.

Pertama kali saya nak ucapkan terima kasih atas kesudian menyertai contest aku berpuisi =)

Puisi yang dikisahkan sangat indah untuk pengajaran kita sebagai manusia, apabila dunia digenggam erat, akhirat jauh di hati...moga ALlah melindungi tipuan dunia yang tak pernah surut..

mariah said...[Reply to comment]

@Mohamadazhan.com : syukran untuk sudi singgah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...