Wednesday, February 16, 2011

Percaya Pada Usaha!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Percaya pada usaha. Kenapa topik ini menjadi pilihan untuk entri saya kali ini ye?

Kerana, terkadang pada kebiasaan kita, yang hanya bersandarkan pada rutin harian, yang tidak menampakkan peningkatan dari segi usaha pada membawa kelainan dalam hari-hari kita.

Bangun pagi, seusai solat dan bersiap, kita mula bekerja, sampai ke petang hari. maka pada setengah hari kitaran satu hari kita, sudah terisi dengan kebiasaan yakni pada kerja dan kerja.

Bagaimana pula dengan malam hari (dikecualikan pada yang bekerja shift :) ?

Apa yang saya ingin ceritakan dan kongsikan adalah pada usaha kita yang akan menampakkan kelainan dan mungkin memulangkan hasil. Contohnya, part time bisnes seperti yang majoriti blogger buat sekarang. Kenapa kita tidak juga mencuba? Walaupun pulangan tidaklah beribu dan beratus mana.

Yang penting pulangan itu datangnya dari usaha kita tidak kira cabang pekerjaan.

Begitu juga dengan apa-apa sahaja yang kita buat yang menampakkan usaha kita. Usaha yang datangnya dari kemahuan. kalau tidak ada usaha, tetapi nakkan hasil, maka boleh dikategori PEMALAS.

Bukan senang-senang duit datang bergolek, bukan juga senang kerja siap dengan petik jari saja.

..............................................................................................
Kita nak bilik sentiasa kemas, tetapi bila penat, kita campak sana, baling sini, bersepah sinun, kemudian kata ''nantilah kemas''. dan akan terus berulang, maka sudah hilang niat nak bilik kemas mula2 dulu tu. kita yang pilih.

kita nak dapur yang kemas juga, tetapi bila nampak 1 cawan dekat sink, kita tambah lagi 1, lagi 1 sehingga jadi 1001 dalam sink tu. jadi bila dah banyak, of course la malas pula nak basuh banyak2 ni, padahal yang banyak tu mulanya dari 1. kita yang pilih.

kita nak assignment siap hari ini juga, tapi bila balik hostel, jumpa kawan, berbual, lupa pula assignment. alih-alih dapat lagi satu assignment. due date pula dah tiba, then jadi pula last minute punya kerja. bila last minute, susah untuk 100% kita faham kehendak sebenar assignment tadi. kita yang pilih.

kita nak duit tambahan untuk menampung kos hidup yang tidak cukup kalau sandarkan pada 'makan gaji' sahaja. kita pun nak cuba-cuba buat bisnes, tapi hasil permulaan sikit sangat, jadi dah mula putus asa, sebab harapkan hasil yang lumayan sedangkan usaha tak selelah mana pun. kita yang tidak sedar.
..................................................................................
ALLAHUAKBAR! jom berusaha!

kita yang pilih dan kita yang harus sedar.

kita yang lebih faham kelebihan diri dan had diri.

kita yang nakkan hasil, maka mestilah kita yang harus berusaha. tidak boleh letakkan harapan pada manusia, barang, haiwan atau apa2 sahaja, jika hasilnya kita yang nak!

jadi tingkatkanlah usaha dalam segala hal bermula dari sekecil-kecilnya dan sebesar-besarnya.

Percayalah, Allah SWT Maha Mengetahui, andai kita sudah berusaha, DIA tahu, dan andai kita malas, DIA juga tahu. Allah Maha Memberi rezeki. Dan Allah tidak akan ubah nasib kita selagi kita tak nak ubahkannya!!

Berusaha dalam segala hal pun! dan jangan lupa TAWAKKAL. Wassalam


2 Kata Kita:

janna said...[Reply to comment]

maceh2 bgy input.. smoga smkin berusaha untuk perbaiki diri~ (^^_

izzafey said...[Reply to comment]

semoga kita sama2 sukses, insyaallah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...