Monday, February 7, 2011

Cuma Angan Tapi Doa~**

Assalamualaikum.. Bismillah dipermulaan sesuatu. Semoga para blogger semua sihat hendaknya dan dapat terus berkarya yang mengajak diri dan juga manusia umumnya mengenali lebih lagi tentang hakikat hidup.

Pada entry kali ini, entah kenapa tiba-tiba saya nak tulis mengenai sifat-sifat lelaki yang saya angankan, yang mana bukan sebab gatal semestinya tetapi kerana bagi saya tidak salah untuk berkongsi kerana masing-masing punya pendapat.

Niat saya untuk tajuk kali ini kerana saya, esok lusa akan menjadi isteri, suri rumahtangga, ibu kepada mujahid dan mujahidah, jadi disebalik penulisan saya, ianya adalah kembali pada diri sendiri semula, kerana jika saya mahukan yang baik-baik belaka, maka saya perlu perbetulkan diri sendiri dahulu. Tak gitu?


************************************
1. Dia seorang yang taat pada kedua ibubapa, tanpa sikit pun mengeluh andai harus memberi sepenuh perhatian pada ibubapanya (yang sakit), meletakkan kedudukan ibubapanya di tempat yang paling tinggi (selepas ALLAH SWT, dan Rasulullah) tanpa apa-apa alasan (lagi2 sebab perempuan).

2. Dia tahu tanggungjawab seperti ke atas adik perempuan/ kakak (jika ada). kerana sekarang sangat kurang golongan yang menghormati dan sedar atas tanggungjawab mereka ke atas adik beradik perempuan yang harus dilindungi.

3. Dia berpandangan yang berbeza dari lelaki disekelilingnya. Anda mereka ingin memenuhi usia muda dengan berhibur, melepak, terus makan gaji, over style (ala barat), namun si dia tetap teguh pendirian dan pandangan tanpa malu dan tidak ikut budaya remaja sekarang.

4. Dia tidak membicarakan tentang keburukan orang lain dan tidak sibuk untuk menilai orang lain.

5. Dia berlembut (bukan nyah) pada orang disekeliling, pada tutur bicaranya, walau tengah marah, dia mampu kawal dan sabar. Bukan juga hipokrit tapi kerana itulah dia.

6. Dia punya ramai kawan, tidak pernah memilih malah kawan dari berbagai usia. Dia sayang yg kecil (even tak suka kids) dan hormat yang tua.

7. Dia bukanlah dikalangan yang berada malah keberadaannya adalah kerana dia berusaha keras dan jujur.

***********************************

Apa yang telah saya tuliskan merupakan setengah saja angan-angan saya waktu duduk termenung.

Dan ciri-ciri yang saya tampilkan adalah bersandarkan dari sudut attitude dia, apa yang penting...........

Dia sedar dia adalah Hamba cuma yang diberi tanggungjawab sebagai seorang lelaki yang punya kudrat yang gagah dari wanita, apabila dia sedar hakikat diri dia, maka dia tidak akan membazir waktu dengan keasyikan permainan di dunia ini.




Ya Allah, hamba yang hina memanjatkan doa agar kelak dipasangkan(berkahwin) dengan si dia yang mengabdikan diri kepadaMU semata. Itu yang lebih utama. Amin....


>>>>>>>>>>>>>>>tutup tirai<<<<<<<<<<<<<<<<<<





4 Kata Kita:

senyumSOYA said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
senyumSOYA said...[Reply to comment]

alhamdulillah... terima kasih krna mengingatkn ~ ^^

Syimama said...[Reply to comment]

salam... tidak salah mengangankan yang baik2 sambil berdoa, itu tandanya sentiasa mengharap dariNYA yang maha berkuasa.

mariah said...[Reply to comment]

Janna - Kita terus mengingatkan ye :)

Syimama - hehe, itula angan tapi doa saya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...