Wednesday, February 9, 2011

Perajuk yang Pemaaf

Rajuk.. adalah hiasan yang ada dalam setiap diri seseorang.. tak kira kids ke, mak kids, atau atuk kids..

Kalau pendapat peribadi, ianya berkaitan ketidak puas hati sebenarnya tetapi lebih kepada tak puas hati yang baik2 la. If tak puas hati yang tidak baik, ianya boleh digelar terasa (pendapat diri)..

PERAJUK
Istilah diri sendiri, saya panggil perajuk pada yang tengah merajuk tu. mungkin kita boleh kongsi sikit tentang beberapa jenis perajuk ni.

1. Perajuk + keras kepala : bila dia dah merajuk, selagi tak dipujuk, maka akan teruslah memuncung. Itupun, kalau nak dipujuk, mahu makan berjam-jam lamanya..

2. Perajuk + Memujuk : Pelik bunyinya tapi huraiannya apabila dia merajuk, dia memujuk orang untuk memujuk dia kembali.. Ini kes orang tak nak pujuk dia la ni..

3. Perajuk + Menunjuk : Dia ni suka sangat merajuk dan mesti nak tunjukkan yang dia merajuk. Contohnya macam dia hempas barang ke, hentak kaki ke (itu yang tile rumah jadi lekuk tu), muka macam tak cukup garam ke.. Yang pasti, dia nak semua orang tahu yang dia tengah merajuk!

4. Perajuk + Pemidato : Bila saja dia merajuk, maka dia akan mula berceramah tentang apa yang dia dah buat sebelum ini (kes mengungkit), supaya dia akan dibalas kembali jasanya..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Sedikit perkongsian, tetapi jenis-jenis perajuk di atas adalah yang menyusahkan diri terutamanya dan dah susahkan orang sekeliling umumnya..

Betul kan, siapa yang suka berhadapan dengan perajuk-perajuk di atas walau terpaksa pujuk.. kan? Cuba kalau hari-hari terjadi, mahu naik muak dan rimas kita..

SEMBUNYI RAJUK ITU
Untuk kategori perajuk yang sembunyi pula bermaksud..

1. Perajuk - keras kepala : Dia memang tengah merajuk, tapi kerana memikirkan orang yang harus pujuk (mangsa) yang mungkin tengah sibuk, atau memang tak pandai pujuk, atau sebagainya, maka dia tolak tepi rajuknya...

2. Perajuk - memujuk : Bila dia merajuk, maka dia akan belajar untuk pujuk diri sendiri walau sangat pedih perasaan waktu itu.. (saya tengah belajar yang ini.. hehe)

3. Perajuk - menunjuk : Dia tahu dia tengah merajuk, dan dia tak nak orang lain terasa dengan perangainya saat itu,  sebab rajuk ini bukan dibuat-buat, maka biarlah orang lain tak tahu dan terus buat dia merajuk, asalkan dia tak buat orang lain susah hati..

4. Perajuk - Pemidato : Ye, dia memang tengah merajuk! Tapi dia akan buat sesuatu supaya hilang fokus dia pada rajuknya, jadi tak lah dia akan buka ceramahnya!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Penulisan saya kali ini, bukanlah sekadar tulisan di blog sahaja, tetapi saya ingin berkongsi tentang pentingnya kita memikirkan perasaan orang lain (walau kita yang merajuk saat itu). Bukankah boleh jadi susah hati bagi mereka yang sedang berhadapan dengan perangai rajuk kita?

Jadi, tak salah untuk kita menjadi perajuk yang memaafkan, sebab itu adalah penghilang rajuk sebenarnya.
Bukankah menyenangkan hati orang itu boleh mendapat pahala untuk kita?

Dan juga bila kita mudah maafkan orang yang dah buat kita merajuk, esok lusa insyaAllah, orang akan buat benda yang sama pada kita. Merendahkan diri pada mencari balasan yang baik..

Wassalam...
P/S:agak-agaknya, kita perajuk yang mana satu ye?? :)
"Ish, aku nak siapkan sarang lagi, nak pujuk dia lagi, nak cari cacing lagi.......!"

 

0 Kata Kita:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...