Friday, January 14, 2011

Semut dan Botol Maduku

situasi pertama
Keluar dekat dengan rumah je. Rasanya pakai T-shirt pun takpe.
Tengok orang lain, ramai je pakai lengan pendek ni. Lagipun tengah panas ni. Malas pula nak tukar baju lain.

Tudung pun dah lengkap, dah tutup rambut yang aurat ni. Selempangkan aje atas bahu pun ok dah.

Baju ni kalau pakai dengan jean ok juga. Ketat sikit jela. Takpe kot, yang penting dah tutup seluruh kaki ni.

situasi kedua
Eh, boleh ke pakai tudung fesyen macam ni. Rasanya dah pernah dengar tentang bonggol unta ni.

Tapi, kalau takde sanggul tinggi ni, tak cantikla, sebab tudung ni 'match' pakai dengan gaya macam ni je.

Pakai jela, nak cuba juga.

situasi ketiga
Baju ni dan panjang sampai lutut. Dah tutup aurat pun.. Cuma ada 'cutting' sikit. Ah, takpela nanti pakai tudung tutuplah bahagian dada ni.

Alamak, dah sarung ke badan baru rasa ketat baju ni. Sikit je kot, takpela. Nak mencuba fesyen ni la.

situasi keempat
Cantiknya artis tu pakai tudung macam tu, baju yang tu, seluar gitu, tu...tu...tu..
Dia dah tutup aurat ape.. rambut tak nampak, lengan panjang, seluar sampai bawah..emm, nak ikutla.

Tudung pusing-pusing macam ni.. (sampai ternampak dada)
Seluar 'legging', tapi takpe sebab dah pakai baju panjang sampai lutut.

................................................................................

Sahabatku..
Saudariku..
Ukhtiku..
Kaumku..

Apabila kita sudah menutup aurat, Alhamdulillah. Apabila kita sudah tahu mana aurat mana bukan, Alhamdulillah.

Tetapi, sayang sekali apabila ada segelintir kita yang TAHU tetapi MAHU buat juga kerana permintaan nafsu untuk cantik itu lebih diutamakan.

Untuk cantik itu memang sudah ada dalam diri wanita. Untuk berhias itu memang ada dalam diri wanita. Untuk itu, untuk ini, segalanya ada dalam diri wanita.

Kita sudah tahu akan kewajipan. Ianya perintah ALLAH SWT. Ada sebabnya. Ada hikmahnya. Kenapa perlu tutup setutupnya. Ada garis panduannya.

satu kisah
Kenapa madu ni bersemut, rasa dah tutup ketat penutupnya. Dah basuh pun botol ni biar hilang sisa madu dekat luar ni. Semut ni pun, tau-tau je ada madu dekat sini. Padahal dah nyorok belakang sekali pun. Hish!

Macam mana nak buat ye. Letak dalam bekas ni la. Eh, tak muat pula. Botol air ni tinggi mesti boleh muat . Emm,esok kalau semut tu jumpa lagi botol madu ni, habiskan aje madu ni, lepas tu buang botol dia.. hehe.

Keesokannya...
Alhamdulillah, takde semut pun. Mesti diorang penat cari madu ni :) . Bersih je botol madu ni, tak macam semalam. yela, dah diorang tak nampak, mestilah diorang takkan hurung botol madu ni.. Hehe, berjaya misi kali ni.

wah..ada madu la.. manisnyee






Ada siratan
Bagi yang mahu berfikir,ada siratan disebalik kisah semut dan botol madu di atas. Sangat dekat dengan diri kita sebagai wanita.
Kalau tak dilihatkan bentuk tubuh badan,warna kulit kita, kecantikan yang ada pada diri, tak mungkin boleh memancing mata 'semut-semut' tadi.

Jangan pula kata 'baru syok if ada yang nak tengok,mean I ni cantik la'...

P/S: Tulisan saya masih perlu dibaiki. Apapun,saya akhiri dengan Astaghfirullah.
 >>>terus menginsafi dan menginsafi diri ini.







4 Kata Kita:

deena farhana said...[Reply to comment]

sangat bagus entri ini...teruskan ukhti..insha Allah...deena akan selalu dtg sini :)

Mariah Binti Abd Rahim said...[Reply to comment]

Syukran deeNa.. Alhamdulillah.. Allah permudahkan.

alifzikri said...[Reply to comment]

nice blog.. mintak tunjuk ajar..

mariah said...[Reply to comment]

alifzikri>> kita sama2 berkongsi. diri masih kurang, sekadar termampu dan berusaha menambah lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...