Tuesday, June 28, 2011

Ilmu la..

Assalamualaikum...

Ilmu yang akan membawa kita untuk menjadi siapa kita di khalayak ramai..

Untuk mendapat ilmu pula, jangan diharapkan buku bergolek depan mata la, tetapi subjektifnya pada mencari ilmu itu..

Membiarkan diri terus menerus selesa dengan sikap sendiri amatlah bukan rutin yang baik di bumi ini, seolah juga tak berpijak di bumi yang nyata..

Merasa diri adalah yang terbaik, lalu mudah sekali berburuk sangka dengan orang lain, adalah salah satu minor impak pada kurangnya kita memperhati kekurangan diri..

Hidayah dari Allah swt juga merupakan salah satu altenatif utama pada kita mengharapkan agar diri ini sentiasa dapat mengaku salah diri dan mengiktiraf kelebihan atau kebenaran yang sampai pada kita walau sakit telinga masa dengar tu..

Tegarnya seseorang pada pendirian dia, bukanlah pada ketegasan dia pada mempertahankan pandangan dia tanpa berfikir, lagi-lagi pandangan yang sememangnya lari dari landasan Islam! (faham-fahamkan)..

Tegarnya pendirian dia adalah pada kemampuan dia mempertahankan cara hidup ISLAM yang kini terasing dan dianggap melawan arus moden!..

Apapun, tujuan utama adalah menangkis pendapat manusia kini yang mengambil ala kadar sahaja tentang ilmu agama ISLAM itu..

-dah pakai tudung, jadi takde masalah if pakai lengan pendek..
-sy qadha' di rumah untuk waktu zohor.. sbb surau kena kongsi dengan lelaki, jadi xselesa.. (???)
-bahagian lengan bukan lagi menjadi kawasan aurat.. walaupun baju kurung (contoh), sememangnya berlengan panjang.. apatah lagi kawasan kaki..

Ini hanya sedikit..
Selebihnya kita sama-sama muhasabah dan meneliti kembali..

Segalanya ILMU...

Wallahu'Alam..

1 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Mungkin dah jadi kebiasaan.....pada org sekarang la..jadi hal2 agama diremehkan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...