Thursday, May 12, 2011

Saat hati kecil sedih...

Kita tahu tak siapa kita? Apa peranan kita, tak kira di rumah atau di tempat kerja..

Ada mereka yang tidak tahu tanggungjawab, maka akan diambil mudah semua perkara, lari dari masalah mungkin, ataupun kembali salahkan orang lain..

Apabila kita tidak dapat melihat dan memahami tanggungjawab kita, ketahuilah akhirnya kita sendiri yang akan susah, dan susahnya itu melebihi susahnya berbanding semasa kita sedang melalui saat diuji atas tanggungjawab itu..

Ye, memang pahit liku-liku memegang amanah ini, tidak kira sekecil hingga sebesar mana pun amanah kita. Tipu jika kita tidak akan melalui saat getir, saat dilanda masalah, saat jantung berdegup kencang, saat bermasam muka, saat dan ketika kita terbuat silap.. Itu semua pandangan akan datang yang perlu di set kan dalam minda supaya hati dan akal bersedia menghadapi apa jua kemungkinan..

Tipu juga kalau kita kata, dapat kecap kejayaan hanya dengan sekali usaha, atau hanya dengan sekali sedih, atau hanya dengan sekali terluka..

Apapun, ingat Allah swt pada setiap hela nafas, tidak rugi, sangat tidak rugi.. Sesekali terbuat silap, kembali beristighfar.. Tak mungkin kita boleh tenang berhadapan dengan ujian, kalau hubungan kita dengan Yang Memberi ujian itu rapuh... Tak mungkin sekali..

Andai sedih dihatimu,
Saat berhadapan dengan arus deras,
Mata dan telinga manusia hanya mampu melihat dan mendengar,
Namun tidak dapat memberimu ketenangan,
Saat itu,
Kembalilah dirimu pada fitrah,
Tinggalkan sebentar 'permainan' dunia,
Allah SWT menunggu pengaduanmu..

Wassalam.

1 Kata Kita:

josrevalution said...[Reply to comment]

slam kenal..owh..termenung seketika bila bace nie..hehe,,follo u blog..sila folo balik kalo sudi yer..
cara berpindah dari yahoo email ke gmail email utk login ke blogger

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...