Tuesday, September 27, 2011

Ye..ini saya.. :)

Assalamualaikum semua!! Salam ceriaa selalu.. senyum sokmo deh!

Apa yang nak dikongsikan pada harini ye??..emm.. Tentang 'bercakap sorang2'.. :)

Saya ni jenis yang suka bercakap sorang diri, tak kiralah waktu belajar dekat meja masa di U dulu, ataupun di tempat kerja sekarang, sampai rakan ofis ada yang tanya sambil muka berkedut 'Mariah, U cakap dengan siapa?'.... ~~~soalan biasa untuk habit saya ni... hehe

Kalau di rumah, tak usah cerita panjang lebar la, sampai hangit dengan perangai saya yang diorang masak ni.. (ayat bijak untuk cover malu...)

Itu adalah 1% daripada habit saya atau sudah menjadi sebahagian dari character diri saya, dan saya memang tak malu untuk mengaku bila orang bertanya macam soalan muka berkedut di atas tadi dengan berbekalkan jawapan sambil buat muka tak bersalah 'tak, saya cakap sorang2, saya memang suka cakap sendiri...hehe'... dan lepas tu, mereka tak akan bertanya lagi bila dengar suara saya yang tak berapa kedengaran tapi nampak mulut terkumit kumat... !

Apabila kita sudah cangkul dalam-dalam tentang sifat-sifat diri kita yang berlaku dalam situasi yang berlainan, kita sudah kenal kita ni macam mana bila dalam situasi yakin, situasi takut, situasi gembira dan apa sahaja situasi yang mempengaruhi pembentukan sifat kita pada waktu itu, ianya lebih mudah sedikit dan menampakkan keyakinan kita (walau kita tahu kita tak berapa yakin), namun bukan pula membangga diri ye..

Apabila kita kenal itulah sifat kita sama ada kita boleh ubah atau tidak, ianya lebih baik dari kita tidak nampak  sehingga kita tidak mampu untuk bermuhasabah..

Apa yang saya cuba ceritakan secara ringkas di atas tentang salah satu sifat saya adalah cara kita menerima tabiat kita yang bukannya kita saja-saja nak build up.. kan..

Jangan sesekali menghina diri kita kerana kelemahan kita atau tabiat kita yang tidak dapat / dapat dikawal..

Namun jangan pula melampau penerimaan sifat diri kita sehingga kita tak sedar sifat itu menyusahkan dan menyekitkan hati orang seperti cakap lepas...

Cukup untuk permulaan pada menambah keyakinan diri dengan menerima sifat kita seadanya, mengakui itulah kelemahan kita, supaya kita tak mengkritik diri dan mudah putus asa bila kelemahan kita menjadi asbab kegagalan..

'Boleh jadi apa yang kita tidak suka adalah perkara yang baik bagi kita'... tidak sesenang menaip bait ayat ini, menerima ia sebagai kenyataan perlu ada ilmu juga..

Jadi....jangan kata TIDAK pada ilmu walau ia disampaikan dari medium budak kecil sekalipun...

Wassalam... taqabbalallahu minna waminkum...

1 Kata Kita:

Fadzli Amir said...[Reply to comment]

Salam ....lama tak singgah..macam-macam...hehehe...setiap org ada tabiat dia..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...